Конспект майстер-класу
«Подорож по
Морфології»
Українська мова. 7 клас
-
Шановні гості! До Вашої уваги
майстер-клас інтерактивної
технології кооперативного навчання
- робота в
малих групах «Спільний проект»
із використанням методу
укрупнення блоків. Чому
саме цей метод,
бо він допомагає засвоїти
головні, істотні поняття
розділу, зв’язки між
ними, зменшити навантаження на учнів.
А спільний проект
ефективний на етапі
повторення вивченого у 7 класі
з «Морфології».
Я
роблю так.
-
Дорогі діти, сьогодні я
запрошую вас у
подорож по Морфології. Уявімо себе
мандрівниками -
першовідкривачами. Перед вами
стоїть завдання: завантажити
контури ( кожен своєї країни ) певною інформацією,
важливою для знань
про неї.
Ця гра
називається «Топограф». Топограф,діти, -
це спеціаліст із
топографії. А топографія –
це наукова дисципліна,
що займається географічним
вивченням місцевості із
наступним створенням топографічних
карт. Ці карти допомагають
мандрівникам орієнтуватися на
місцевості, а в нашому випадку по
материках і континентах
планети Знань.
Для цієї
роботи я пропоную
об’єднатися
у групи по двоє (метод
підходить для підгрупи класу) і розібрати
кожен свій контур,
прикладаючи на загальну велику карту Морфології. (На контурі підказка:
І - іменник, П- прикметник і т.д., С- означає
службові частини мови і вигук). Отже, у нас
утворилося 7 малих
груп. (Діти знають, що
самостійних частин мови 6
і 3 службових, об’єднаних окремим
словом + вигуки). Для
прискорення роботи і
швидкого результату у кожній
із груп діти обирають
між собою: провідника(навігатора) і безпосередньо топографа, а
також одержують підказки у
експерта (у даному випадку це
вчитель, а може
бути і сильний учень, який
заздалегідь готує ці
підказки і потім підсумує результати
спільного проекту.)
-
Сьогодні підказки «заховані» у
трюмах ваших корабликів. Знайдіть їх
і починайте роботу.
Часу на ваших бортових годинниках
залишилося 5 хвилин. (Діти
розгортають паперові кораблики.
На листочках записані
основні знання з
теми. Якщо у групі
є творчі і сильні діти,
вони можуть доповнити
матеріал своїми знаннями).
Через
5 хвилин експерт
просить групи прозвітувати
про відкриті країни
і прикріпити свій контур
на загальну карту. Починати свою
презентацію пропонує
словами: «Ми довго блукали
материком і натрапили
на країну, яку назвали «Іменник»».
Прозвітувавши, кожна група прикріпляє на
загальну карту свій контур і таким чином
ми отримуємо карту Морфології. А
оскільки у 7-му
класі продовжуємо вивчення даного
розділу, то експерт, підводячи
підсумки, наголошує про
білі плями на карті, які
ми відкриємо до
кінця вивчення розділу «Морфологія»
у 7-му класі.
Таким
чином, ми повторимо
вивчене у 6-му класі, підготуємо
учнів до сприйняття
нового матеріалу. Заохотимо їх
швидше заповнити цю
карту, розфарбувати моря, річки, ліси,
степи і т.д., доповнювати її з уроку
в урок. Ця технологія
дає можливість поєднувати
різні навчальні предмети,
проводити профорієнтацію, розвиває
пам’ять, увагу, логічне
мислення, дає дитині
самореалізуватися.
1. Іменник
- Столиця: Ім’я.
- Корисні
копалини: Що? Хто?
- Річка: Відміна . Притоки: I -
відміна
II- відміна
III- відміна
IV-
відміна
-
Озера : Власні
назви і загальні назви.
- Міста: Називне. Давальне.
Родове. Знахідне.
Орудне.
Місцеве. Кличне.
-
Гори: Тверда.
М’яка. Мішана.
-
Племена
: Жіночий рід.
Чоловічий рід. Середній
рід. Спільний рід.
-
Етнічні групи: Множина і
однина.
-
Емігранти: Іншомовні
слова.
2. Прикметник.
-
Столиця:
Ознака.
-
Корисні копалини: Який? Яка?
Яке? Які?
-
Річки: Якісна.
Відносна. Присвійна.
-
Рівнина: Вища і
найвища.
3. Числівник.
-
Столиця: Число.
-
Корисні копалини: Скільки? Котрий?
-
Ліси: Кількісні
і порядкові.
-
Населення
кількісних: ціле число,
дробове число, збірне число
і неозначене.
4. Займенник.
-
Столиця: Займи.
-
Міста:
Особове. Зворотне. Питальне. Відносне.
Означальне.
Неозначене.
Вказівне. Присвійне. Заперечне.
5. Дієслово.
-
Столиця: Дія.
-
Корисні копалини: Що робити?
Що зробити? Що роблять?
-
Річки:
I – дієвідміна. II - дієвідміна.
-
Озера часу: Минуле. Теперішнє.
Майбутнє.
-
Два великі промислові
центри: Завершені
дії і незавершені
дії.
Білі плями.
6. Прислівник.
-
Столиця: Незмінність.
-
Корисні копалини: Як? Де? Коли?
Звідки?
Білі плями.
7. Службові частини
мови і вигук.
-
Чотири області: Сполучник .
Прийменник. Частка. Вигуки.
-
Обласні центри (
відповідно): Сполучуваність. Відношення. Утворення. Почуття.
У кожному обласному
центрі є свої
обласні особливості. Найвідоміші
мешканці центрів
(відповідно): Що, а, але,
і,й.
У, в, з, із, на, по,до. Не, ні,
ані. Ой, ох, ура, гав-гав, ку-ку.
Білі плями у
кожній області.
НА УРОК - У МУЗЕЙ
У нашій школі є музей "Історія Лебединщини в іменах".
Уроки Літератури рідного краю ми проводимо саме в ньому.
Тут затишно і приємна атмосфера, можна поговорити і просто про те, що думаєш.
Висловитися з приводу теми , автора, прочитати свої вірші.
Я люблю такі уроки і чую, як діти схвально їх сприймають.
У цьому музеї є і моя частка роботи, про яку говорю з гордістю.
Батьківські збори
Умови успішного виховання дітей у сім’ї
Мета: допомогти батькам у виборі правильних методів виховання дітей у сім'ї , обмінятися досвідом у
вихованні, згуртувати
батьківський колектив,ближче
познайомити з учнями класу.
Збори - навпаки
1. Вступ. Роль батьків у
вихованні успішної дитини.
2. Виступи батьків із
власними презентаціями про систему
виховних цінностей у кожній окремій сім’ї.
3. Аналіз виступів експертами . ( Психолог, завуч, директор
школи, гості)
4. Висновки. Пам’ятка батькам.
Дитина приходить у цей світ без жодного
уявлення про себе і навколишній світ. Згодом , часто повторювані події і слова
формують у дитини сприйняття себе і все , що оточує. Це свого роду програма ,
яка впливає на всі події в майбутньому.
” Посієш думку – пожнеш вчинок ,
Посієш вчинок – пожнеш звичку ,
Посієш звичку – пожнеш характер ,
Посієш характер – пожнеш долю … ”
Батьки – це перші люди , які задають основу
цієї програми , показуючи на власному прикладі , що можна робити , а що не
можна , як ставитися до себе і до всього , що нас оточує.
ДОДАТКИ
Нижче наведено поради , які
допоможуть вам закласти основу успішної людини .
Ваше завдання як батька , закласти основу
успішної особистості – високу самооцінку дитини. Люди з високою самооцінкою
знають собі ціну , не бояться несхвалення оточуючих і не намагаються довести
іншим , що вони краще. Чим більше ваша дитина любить і поважає саму себе , тим
краще вона ставиться до інших .
Говоріть дитині про свою любов : за те , що
вона така, яка є , . Найчастіше обіймайте її , показуйте яка вона
важлива для вас. Ваша дитина повинна знати , що її люблять і будуть
любити що б не трапилося. Вона повинна знати , що ви її
любите навіть тоді , коли караєте . У цьому випадку дитина засвоїть , що
вона гідна любові , поваги і визнання , і в будь-який, навіть самій
важкій ситуації у неї є рідні люди , які завжди допоможуть їй .
Ні в якому разі не намагайтеся керувати
дитиною , шантажуючи своєю любов’ю . Не кажіть дитині: « Якщо ти не зробиш те ,
що я прошу , я перестану тебе любити». Діти , що випробували в дитинстві страх
втратити любов матері виростають невпевненими у собі людьми . До того ж такі
люди часто страждають від своїх ревнощів , тому що в підсвідомості живе
страх втрати любов близької людини.
Шанобливо ставитеся до всього , що робить
дитина. Якщо вже прийшов час час спати , а вона ще грає , не переривайте
гру зі словами ” а ну марш спати ” , або “все , зараз же прибираємо іграшки і
лягаємо спати ” , краще допоможіть йому швиденько закінчити гру ( наприклад ,
побудувати гараж для машинки або будиночок для лялечки , де іграшка зможе
поспати ) . Гра для дитини має таке ж важливе значення , як для вас ваша робота
.
Якщо критикуєте дитини , критикуйте на її
саму , а її дії. Наприклад , краще сказати «ти погано вчинив »
замість «ти поганий» . До того ж , на одне критичне зауваження має припадати 3
похвали . Пам’ятайте про це . Найефективніший спосіб розвивати хороші якості
дитини – хвалити за хорошу поведінку і вчинки , показуючи ваше схвалення і
любов .
На жаль, найчастіше багато батьків частіше
відзначають погані вчинки дитини , лають його за це , замість того , щоб
частіше хвалити за хороші вчинки , приділяти їм увагу , показувати , як це
приємно і здорово вести себе добре.
Приймайте свою дитину і хорошою
і поганою . Прийняття дитини « поганою» не означає відмову від
вдосконалення . Це означає лише те , що ваша дитина – унікальна особистість зі
своїми сильними і слабкими сторонами.
2 . Навчайте оптимізму.
«Життя належить оптимістам . Песимісти – лише
глядачі » .
Учіть дитину в кожній ситуації бачити
позитивні моменти. Зробіть з цього гру: хто більше знайде позитивних сторін в
поганій ситуації. Привчайте вірити в краще.
Невдача – це досвід , який необхідний для
досягнення майбутніх цілей . Наприклад , дитина не переміг у змаганнях , хоча
дуже хотів і довго готувався. Поясніть засмучені дитині , що його тимчасова
невдача послужить хорошим стимулом для досягнення кращих результатів у
майбутньому.
Розкажіть дитині , що в житті бувають і
радощі і труднощі , щасливі моменти і погані ситуації. Неможливо постійно
перемагати , і завжди все робити правильно. Але потрібно прагнути до цього .
Так що якщо щось не виходить , треба докласти більше зусиль , все продумати і
тоді обов’язково все вийде.
3 . Знайдіть « справу всього життя » дитини.
Кожна людина має певні здібності. Чим раніше
дитина почне займатися справою всього життя , тим швидше досягне більших
успіхів порівняно з ровесниками. Наприклад , дівчинка , яка почала займатися
тенісом в 4 роки , до 20- ти років досягне більш значних успіхів , ніж та , яка
прийшла в спорт зовсім недавно.
Знайти «справу всього життя » в самому
дитинстві дуже складно , але потрібно . Так що ваше завдання – показати і дати
спробувати дитині якомога більше особливостей кожної професії. Розповідайте
дитині про те як можна заробляти ( на прикладі знайомих людей) , дивіться разом
навчальні фільми , читайте книги про професії , грайте в ігри про професії і
т.д.
Починайте з самого раннього віку. Давайте
малюку завдання і придивляйтеся , що йому подобається найбільше. Якщо
якесь певне заняття його дуже захоплює і він готовий займатися цим частіше і
більше , то це вірний знак для того , щоб розвивати в дитині цей напрямок.
Наприклад , дівчинці більше подобається малювати , ніж виконувати завдання на
логіку . У такому випадку , завдання батьків – надати дівчинці різні
інструменти і матеріали для малювання (малювання спеціальними фарбами на одязі
, олією на полотні , балончиками на стіні ) , знайомство з роботами
майстрів , і прочитання спеціалізованої літератури тощо
Дитина виявляє активний інтерес до
мистецтва в 5 років цілком може переключитися на щось інше в майбутньому.
Будьте впевнені , що наявний досвід обов’язково піде на користь. І цілком може
бути , що ваша дитина знайде якесь нове поєднання професій.
4 . Розвивайте красномовство дитини.
80 % успіху людини в житті залежить від
уміння домовлятися , знаходити спільну мову і розташовувати до себе людей. Якщо
ви хочете , щоб ваша дитина був успішний в житті , необхідно обов’язково
розвивати навички ефективного спілкування.
Учіть дитину усвідомлювати і висловлювати
словами свої почуття , пояснювати свої думки і емоції , правильно будувати
речення , вміти сказати одну і ту ж саму думку різними словами.
Підтримуйте бажання своєї дитини більше
спілкуватися . Відвідуйте розвиваючі групи і гуртки , переказуйте
прочитані розповіді, обговорюйте переглянуті фільми і що відбулися
ситуації.
Про це докладніше у статті ” Як розвивати
красномовство дитини ? ”
5 . Учіть дитину мати власну думку.
Привчайте дитину мати власну думку ,
усвідомлювати свої бажання. У дорослому житті дуже важливо усвідомлювати себе
як окрему унікальну особистість зі своїми бажаннями і потребами. І цілком
нормально , якщо в деяких випадках думка вашої дитини не буде збігатися з
думкою інших.
Привчайте дитину постійно робити вибір , а
задовольнятися тим , що дістанеться . По суті , все наше життя залежить від
того , що ми вибираємо . Кожен вибір дій (або бездіяльності) має свої наслідки
, їх яких і складається наше життя . Так що дуже важливо , щоб людина з ранніх
років привчилася робити вибір.
Якщо купуєте продукти для дитини – попросіть
допомогти вам вибрати . Якщо збираєтеся гуляти – запитаєте , в чому він хоче
піти гуляти . Наприклад запитаєте: « У чому ти підеш гуляти – в червоній кофті
або синій ? Що з собою візьмеш – лопатку або совок ? ” . Постійно
привчайте дитину робити вибір: з якої тарілки їсти , якою пастою чистити зуби ,
з якою іграшкою сьогодні засипати , яку книжку читати і т.п.
Частіше розмовляйте з дитиною , запитуйте її
думку і поради , обговорюйте прочитані книжки , переглянуті мультфільми ,
фільми та побачені ситуації.
6 . Привчайте до самостійності.
Чим більше дитина робить самостійно , тим
впевненіше він себе почуває. Привчайте з ранніх років самостійно одягатися і
роздягатися , прибирати за собою горщик , витирати те, що пролив , виправляти
те , що накоїв. Не сваріть дитину за помилки. Наберіться терпіння і краще
допоможіть дитині зробити те , що вона намагається зробити самостійно.
Приблизно у віці 2,5-3 років дитина проходить
«криза 3- х років ». Якщо в цей період ви не будете заохочувати її
бажання все робити самостійно , то потім ви цього від неї не
дочекаєтеся.
7 . Розвивайте фантазію й уяву дитини.
” Успішна людина – завжди приголомшливий
художник своєї уяви . Уява набагато важливіше знання , бо знання обмежене, а
уява – безмежна ” .
Успіх в нашому житті залежить від того , наскільки добре ми справляємося з
труднощами. Чим більше варіантів вирішення проблем ми придумуємо , тим
ефективніше справляємося з перешкодами .
З ранніх років розвивайте у дитини творчі
здібності: малюйте , займайтеся музикою і танцями , придумуйте вірші , оповідання
та власне закінчення відомих казок , знаходите нове застосування буденним
предметів. Заохочуйте в дитині допитливість і цікавість , пощаще наводите
дитини на думку: « а що , якщо … ».
8 . Навчайте
цінувати час .
Найцінніший ресурс , який є в житті – це час
життя . Чим ефективніше ми його використовуємо , тим якісніше наше життя .
З ранніх років привчайте дитину до того , щоб
постійно бути зайнятим . Якщо дитина не знає чим зайнятися , обов’язково
займіть його чимось цікавим. З плином часу звичка постійно бути зайнятим
закріпиться в характері дитини , а це необхідна якість успішної людини .
Плануйте з дитиною майбутній день і тиждень .
Аналізуйте минулий день . Наприклад , перед сном. Відзначайте успіхи дитини і
хваліть його .
9 . Привчайте дитину до відповідальності.
Успішні люди усвідомлюють , що тільки вони
несуть відповідальність за своє життя і все , що в ньому відбувається .
З ранніх років привчайте свою дитину
нести відповідальність за свої слова і вчинки. Дитина повинна розуміти ,
що всі її дії мають наслідки . Але не лайте за помилки . Ваша дитина
розвивається як особистість і вона повинна придбати свій досвід,
заснований на помилках . Але не звалювати на неї відповідальність за ваше життя
або за те , що вона не в змозі змінити .
Заведіть домашню тварину , але заздалегідь
домовтеся з дитиною , що вона буде доглядати за ним , годувати його і
прибирати за ним.
Розвивайте в дитині звичку тримати своє
слово. Робіть це на власному прикладі – завжди виконуйте те, що обіцяли дитині
. Так він відчує свою важливість і значимість , і так само як ви , навчиться
тримати своє слово.
10 .Навчайте
ставити мету і досягати її
Багато людей не досягають успіху , тому що
просто не знають , чого конкретно вони хочуть. У них є тільки лише обриси того
, що вони хотіли б мати у своєму житті і слабка надія на те , що коли-небудь це
здійсниться .
Тому з ранніх років необхідно вчити дитину
усвідомлювати свої бажання , ставити конкретну мету , придумувати дії для її
досягнення і добиватися результату .
Дуже важливо давати дитині відчути смак
перемоги . Обов’язково хваліть дитину , коли вона цього заслужила.
Відзначайте , за що саме хвалите . Якщо у дитини щось не виходить ,
допоможіть їй трохи (але не робіть за неї всю роботу). Заохочуйте
прагнення дитини довести розпочату справу до кінця. Навчіть дитину не
зупинятися перед труднощами , а долати їх. Адже удача є результат активної
діяльності , а невдача – це всього лише привід почати все спочатку , тільки
більш продумано.
Щоб ваша дитина була успішною в
дорослому житті , доведеться багато постаратися. Але нагородою за це буде
щасливе життя вашого чада. До того ж , розвиваючи у дитини якості успішної
людини , ви і самі будете самовдосконалюватися. А значить , змініть своє життя
на краще і ваше життя заграє новими фарбами. Успіхів вам у цій важливій і
цікавій справі!
ЯК
ВИХОВАТИ УСПІШНУ ДИТИНУ
1.
Ваше завдання як батьків , закласти основу успішної особистості
– високу самооцінку дитини.
2.
Говоріть дитині про свою любов : за те ,
що вона така, яка є.
3.
Ні в якому разі не намагайтеся керувати
дитиною , шантажуючи своєю любов’ю.
4.
Шанобливо ставтеся до всього , що робить
дитина
5.
Якщо критикуєте дитини , критикуйте не її саму , а її дії.
6.
Приймайте свою дитину і
хорошою,
і поганою.
7. Вчіть оптимізму.
8.
Знайдіть « справу всього життя » дитини.
9. Розвивайте красномовство дитини.
10.
Учіть дитину мати власну думку.
11.
Привчайте до
самостійності.
12.
Розвивайте
фантазію й уяву дитини.
13.
Вчіть цінувати час .
14.
Привчайте дитину
до відповідальності.
15.
Вчіть ставити мету і досягати її .
Немає коментарів:
Дописати коментар